Bakgrunnsjekk



Bakgrunnsjekk:


Bakgrunnssjekk er å sjekke informasjon, normalt brukt om å sjekke historikk (kompetanse og erfaring) på jobbsøkere i en rekrutteringsprosess.

Det kan også benyttes som sjekk av fakta/historikk rundt organisasjoner og selskaper.


Bakgrunnssjekk i rekrutteringssammenheng er det å kontrollere opprinnelse og gyldigheten til påstander fremsatt i CV, søknad og annen dokumentasjon. Det er med andre ord en kilde- og dokumentkontroll med fokus på å bekrefte eller avkrefte informasjon. Noen bruker også screening, og ofte brukes ordet verifisering eller verifikasjon (av latin verus = sann, betyr å bevise en påstands riktighet).


Bakgrunnssjekk er en innarbeidet rutine i mange land, især i England og USA, der mange selskaper og organisasjoner har etablerte og skriftlige rutiner  for å sjekke jobbsøkeres historikk.


Bakgrunnssjekk må ikke forveksles med referansesjekk eller referanseintervju. Sistnevnte er det å innhente subjektive oppfatninger om kandidaten fra personer han/hun ofte selv har valgt ut eller foreslått, mens bakgrunnssjekk er en objektiv vurdering av dokumenter og kilder kandidaten ikke kan påvirke.


Vi anbefaler en bakgrunnsjekk ifm. topplederstillinger og for stillinger med økonomi / budsjettansvar / personalansvar.


Rekrutteringsrådgiver Adelina Edland og advokat Øyvind Olsen, se Samarbeidspartnere, samarbeider ifm. denne tjenesten. Vi tilbyr denne tjenesten som et  frittstående komponent ifm. utvelgelse av deres egne kandidater.

 





HR Consultancy, Biskop Gunnerus gate 14,  N-0185 Oslo. Mobil: +47 47 900 162

Email:  adelina.edland@hrconsultancy.no


COPYRIGHT ©  |   ALL RIGHTS RESERVED